voor onderzoek van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp wetenschappelijk, onafhankelijk en betrouwbaar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam

Lerende leraren thema van Tijdschrift voor Orthopedagogiek

 

Het thema Lerende leraren wordt in het laatste dubbelnummer van 2016 van het Tijdschrift voor Orthopedagogiek breed belicht door onderwijsonderzoekers van vooral het Kohnstamm Instituut en hun samenwerkingspartners.

 

Aanleiding voor een themanummer over Lerende leraren vormde onderzoek naar effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving. Het eerste artikel is dan ook aan dit onderzoek gewijd. In de volgende drie artikelen komen uitdagende vragen en onderwerpen aan de orde, zoals ‘Moet de leraar een orthopedagoog worden?’, het leren van leraren in een professionele leergemeenschap, en ‘Wat valt er te leren van samenwerking tussen onderzoekers en docenten?’.

 

 

De artikelen kunt u hieronder downloaden. Als u wenst te citeren, dan graag met referentie aan Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 55 (2016) en bijbehorende paginanummers.